Rondje Bolsena meer

18 september 2021 - Capodimonte, Italië

Vandaag op de verjaardag van mijn lieve moesje faan we een rondje Bolsena meer rijden. Na een uurtje rijden zijn we in Montefiascone. Onze eerste stop. Wat een mooie oude stad. Gelukkig is er weer een lift vanaf de parkeerplaats. We gaan eerst de basilica di Santa Margherita in. Deze is in een onder en een boven gedeelte gemaakt. Om in het onder gedeelte te komen moet je een euro betalen zodat het licht aangaat. Het is wat moderner maar wel erg mooi en bijzonder. Dit kom je eigenlijk maar weinig tegen.  Daarna vervolgen we onze weg naar het bovengedeelte. Bij binnenkomst is er een doop aan de gang. We gaan even zitten om de kerk te bewonderen en om een klein stukje van de doop mee te maken. Daarna lopen we naar het Rocca dei papi, een verblijf van verschillende pausen. We gaan naar binnen en moeten onze green cart aan een oude italiaan laten zien...hij kijkt er eens naar en we mogen doorlopen. We krijgen een headset met en betalen. Dan komt hij achter ons aan om duidelijk te maken met handen en voeten dat het over 20 minuten dicht gaat...nou dan kunnen we niet naar alle verhaaltjes luisteren. We klimmen snel de toren op en schieten een paar plaatjes. Dan rennen we weer terug naar beneden. Ach ja je maakt nog eens wat mee op zo'n dag. Daarna lopen we weer terug naar de kerk  want omdat de doop bezig was kon ik geen kaarsje branden voor mijn lieve moesje. Dus dat doe ik nu alsnog.

Daarna lopen we naar de auto en gaan we op weg naar Marta, dit is een klein vissersdorp. We parkeren de auto en lopen lekker langs het water naar een restaurant. Ik neem lekker garnalen en Marco neemt een tong.  Ook hier zitten we weer lekker te eten.

We lopen langs het water weer terug naar de auto. Hierna rijden we nog langs Capodimonte. Hier rijden we alleen doorheen naar Gradoli. Dit is ook weer een oud dorp. We lopen een rondje maar zien alleen maar oude mensen. We lopen nog een kerk in maar deze is donker.

Hierna rijden we naar Bolsena, maar ik heb geen puf meer om het stadje door te lopen. Is maar goed ook want een klein stukje verder komt er toch een plensbui naar beneden...heb ik vast aangevoeld want anders waren we tot ons ondergoed nat geweest...en daar houdt Saskia niet van😋.

Het enige zielige is dat Marco geen ijsje heeft kunnen eten...in Marta kwamen we langs een ijsbeer maar omdat we net hadden geheten zei ik zullen we in het volgende dorp kijken....die had alleen geen ijsboer....en de volgende ook niet...😬😪

We rijden door naar ons kleine stulpje. Helaas komt er onderweg nog een gigantische plensbui naar beneden. We zien echt bijna niks. Gelukkig kunnen we nog even douchen en relaxen voordat we naar het diner moeten😃

1. Regina:
    19 september 2021